Orjad, olge oma maistele isandatele
kuulekad nagu Kristusele
kartuse ja värinaga siiras südames,
mitte silmapetteks otsekui inimeste ees lipitsemiseks, vaid
nagu
Kristuse sulased, kes kõigest hingest teevad Jumala tahtmist,
teenides heal meelel otsekui Issandat ja mitte nagu inimesi, teades,
et igaüks, kui ta on teinud midagi head, saab selle eest
tasu
Issanda käest, olgu ta ori või vaba. Ja teie, isandad, tehke
sedasama neile ning jätke maha
ähvardamine, teades, et nii neil
kui teil on Isand taevas ning tema
juures ei ole mingit
erapoolikust.
Kas Paulus
õigustab ja kaitseb orjapidamist?
Tunduks
põhjendatult kummastav, kui me kuuleksime täna mõnda evangelisti
või jutlustajat üleskutsumas orjuses ja väärkohtlemise all
olevaid inimesi (näiteks seksiorjad) olema kuulekad oma „isandatele“
(kurjategijatele).
Me peame
kõigepealt mõistma, et Piibel ei tolereeri kuidagi orjapidamist
(nii nagu me mõistame seda inimeste röövimise, vangistamise ja
nende ebainimliku kohtlemisena). 2. Mo 21.16 käsitleb sellist
käitumist kuriteona, mida tuleb karistada surmaga. Orjus Vana ja Uue
Testamendi ajal ei ole võrreldav orjapidamisega 17. saj Ameerikas.
Piiblist leiame mitmeid reegleid orjapidamise kohta ja need on kõik
orjade kaitseks. Näiteks ei tohtinud orja sundida sabati päeval
töötama ja kutsutakse üles isegi orja (sulast) „hellitama“.
Uua Testamendi
ajal olid kristlased peamiselt roomlaste orjad. Siingi saame
lihtsustatult rääkida tööandja ja töövõtja suhtest, kuigi
kristlasted 1. sajandi rooma impeeriumis olid juba iseenesest
rõhumise ja tagakiusu all. Aga on ka näiteid, kus kristlane oli
orjapidaja. Nimelt kirjutab Paulus kirja orjapidajast kristlasele
Fileemonile, kelle juures käis koos kogudus. Paulus kirjadest
mõistame, et inimene, kes võib olla sotsiaalselt vaba, saab olla
sisemiselt ori (Fileemon enne kristlaseks saamist). Samas võib
inimene olla sotsiaalselt ori (Oneesimos, Fileemoni ori) kuid
sisemiselt vaba (saades kristlaseks).
Tõenäoliselt oli
väga palju erinevaid orja ja isanda suhteid, kuid üldistades võib
öelda, et orja asemel on enamus kohtades tõenäoliselt õigem
kasutada sõna „sulane“.
Nii saab Paulus
öelda, et Jumala riigis ei ole juuti ega kreeklast, meest ega naist,
orja ega vaba. Kuidas nii? Sest Kristuses muutub see kõik
vähetähtsaks ja ajutiseks. Kas kõigist saavad juudid? Ei! Kas
soorollid kaovad? Ei! Kas kõik saavad isandateks? Ei! Need on kõik
lihtsalt ajalikud määratlused, mis jäävad siia maha. Tõeliselt
vaba on see, kellel on Kristus. Ja kui see inimene on siin maa peal
teenija ja sulane, siis täitku ta seda osa nii nagu Jumalale.
Samamoodi, kui keegi on tööandja või valitseja, tehku seda tööd
suure südamega, hoolitsedes ja hoides oma alluvaid ja sulaseid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar